How Organizational and Non-Organizational Factors of Media Shape the Nature of News
Abstract
Makalah ini mencoba memaparkan faktor-faktor yang memengaruhi organisasi media dalam proses produksi berita. Bahasan diawali dengan elaborasi kritis tentang bagaimana sisi-sisi organisasional di lingkungan media dengan segala aspek prosedur rutin, aturan dan struktur hirarki menjadi faktor penting untuk menentukan produk akhir yang disebut berita. Pembahasan tajam lalu beralih ke news sources (nara sumber) yang begitu kuatnya menjadi determinan atas proses pembuatan berita. Dari sisi logika ekonomi, dipaparkan pula betapa faktor audiens dan pengiklan menjadi aktor-aktor penting yang tak patut dikesampingkan.
KATA KUNCI: News, news sources, journalistic process, media organization
Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ultimacomm Jurnal Ilmu Komunikasi allows readers to read, download, copy, distribute, print, search, or link to its articles' full texts and allows readers to use them for any other lawful purpose. The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions. Finally, the journal allows the author(s) to retain publishing rights without restrictions
1. Authors are allowed to archive their submitted article in an open access repository
2. Authors are allowed to archive the final published article in an open access repository with an acknowledgment of its initial publication in this journal